Efterårspraktikanter søges

NYHED: Vi søger to praktikanter til efteråret. Én til kommunikation og én til udvikling.

KMA rød væg

Vil du være med til at vise at danskerne findes i mange modeller og samtidig prøve kræfter med forskellige arbejdsopgaver, hvor du både får medbestemmelse og sparring? Så bliv praktikant hos den folkeoplysende forening Grænseforeningen, der ligger i hjertet af København.

Du kommer til at indgå i arbejdet med Grænseforeningens Kulturmødeambassadører, som er et landsdækkende dialogkorps bestående af unge med flere sprog og kulturer i bagagen. Nogle er fra det danske mindretal i Sydslesvig og det tyske mindretal i Sønderjylland, andre er enten fra rigsfællesskabet eller har minoritetsetniske baggrunde, som f.eks. irakisk, ghanesisk, vietnamesisk og afghansk. De tilbyder dialogmøder om identitet og laver digitale oplysningskampagner.

Vi søger to forskellige profiler:

PRAKTIKANT TIL KOMMUNIKATION

Dine primære arbejdsopgaver vil være:

• Ansvarlig for at udarbejde contentplan til SoMe i tæt samarbejde med Kulturmødeambassadørernes kommunikationsudvalg og projektleder
  • Udarbejdelse af content til vores SoMe platforme
  • Planlægning og gennemførelse af mindre digitale oplysningskampagner i tæt samarbejde med Kulturmødeambassadørernes kommunikationsudvalg og projektleder, samt evt. anden praktikant
  • Evaluere på effekten af content
  • Indgå i samarbejde med projektleder og Grænseforeningens kommunikationsafdeling omkring kommunikationsstrategi for Kulturmødeambassadørerne
  • Forskellige ad-hoc opgaver af administrativ og kreativ karakter, f.eks. lave grafiske billeder til vejledninger eller små vejledningsvideoer
  • En eller flere andre selvstændige kommunikationsopgaver, som vi finder frem til i fællesskab

Dine primære kvalifikationer:

• Du er i gang med en videregående uddannelse
  • Du har flair for formidling – visuel og/eller skriftlig
  • Du tænker ud af boksen
  • Du er nysgerrig, åben og engageret
  • Det er en fordel at du er fortrolig med billedbehandling, gerne Photoshop
  • Det er en fordel at du er fortrolig med at videoredigere

PRAKTIKANT TIL ANALYSE OG UDVIKLING

Dine primære arbejdsopgaver vil være:

• Forskellige analyse- og udviklingsopgaver, hvor eksisterende koncepter skal evalueres og styrkes i tæt samarbejde med Kulturmødeambassadørerne og projektleder
  • Bistå i arbejdet med at planlægge og gennemføre en eller flere udviklingsworkshops med Kulturmødeambassadørerne
  • Bistå Kulturmødeambassadørerne med at identificere de rette redskaber til at understøtte deres storytelling på dialogmøderne
  • Evaluere, optimere og systematisere vores on-boarding af nye frivillige
  • Evt. bistå mindre fundraisingarbejde
  • Forskellige ad-hoc opgaver af administrativ karakter

Dine primære kvalifikationer:

• Du er i gang med en videregående uddannelse
  • Du er analytisk og struktureret
  • Du har interesse for og viden om nationale mindretal og/eller etniske minoriteter
  • Du har enten erfaring med facilitering, eller lyst til at få det
  • Det er en fordel, hvis du har erfaring med fundraising
  • Du er nysgerrig, åben og engageret

For begge praktikstillinger gælder det at:

Vi tilbyder:

• Selvstændige opgaver og ansvar, hvor du kan prøve din teori af i praksis
  • Udvikling og sparring
  • Fleksibilitet, så praktikken passer med dine øvrige forpligtelser med studie og studiearbejde
  • En arbejdsplads med højt til loftet og kollegaer der tager godt imod dig

Da det selvfølgelig er vigtigt, at arbejdsopgaverne godkendes af studiet, vil praktikanten være med i den endelige formulering af opgaverne. Der vil således også være mulighed for at sammensætte opgaverne, så de går på tværs af de to stillinger, såfremt kompetencer og interesser er overlappende.

Praktikken er ulønnet og kan både være deltid eller fuldtid. Praktikken kan formes, så der er både mulighed for at 15 ECTS eller 30 ECTS, og altså kan praktikken være af kortere eller længere varighed.

Med start efter aftale, men gerne omkring 1. september.

Arbejdssted: Grænseforeningens sekretariat, Peder Skrams Gade 5, 2., 1054 København K. Grænseforeningen har 14 medarbejdere. Da vi arbejder sammen med folk fra hele Danmark, så vil der fra tid til anden være rejsetid rundt om i landet. F.eks. vil det forventes at praktikanterne deltager i Kulturmødeambassadørernes årlige weekendseminar, som formentlig vil finde sted den første weekend i oktober.

Selvom sekretariatet ligger i København, så er mulighed for primært at arbejde hjemmefra, hvis det ønskes, hvorfor vi også opfordrer dig til at søge, hvis du bor et andet sted i landet. I så fald ville du skulle komme til København et par gange om måneden, hvor vi dækker udgifterne.

Ansøgningsfrist: 15. juni 2022 (vi vurderer ansøgningerne løbende og tillader os at lukke ned for ansøgninger før tid, såfremt vi finder de rette kandidater)

Motiveret ansøgning og CV sendes til projektleder Maya Bram Sommer, mbs@graenseforeningen.dk

Det bedes fremgå af ansøgningen, hvilken af de to praktikstillinger du er interesseret i, hvor mange timer om ugen du har mulighed for at arbejde, hvor i landet ud bor, samt hvilken periode du har til rådighed. Har du spørgsmål til stillingen, er du velkommen til at kontakte projektleder på samme mail.

Grænseforeningen har eksisteret siden 1920. Formålet er at oplyse om det danske mindretal i Sydslesvig og det dansk-tyske grænseland under sloganet: ”For en åben danskhed”.